Laag met bouwblok-gebruiksgroen (<0,5ha) Met bouwblok -gebruiksgroen bedoelen we - publiek toegankelijk gebruiksgroen kleiner dan 0,5 ha (of 5.000 m²): pocketparken, hanggroen, hondenloopzone, groene speelterreinen, publiek toegankelijk gebouwgroen, bijvoorbeeld pocketparkje Muntplein Dit bouwblok-gebruiksgroen krijgt een bereik van 150 m of 2 min. wandelen en is belangrijk in klimaat en hittestress. Deze datalaag wordt jaarlijks in januari geactualiseerd. (zie ook geodata-portaal - https://geoportaal.antwerpen.be/portal/home/search.html?q=gebruiksgroen , open geodata-portaal - http://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/datasets?q=gebruiksgroen , becijferd in stad in cijfers - https://stadincijfers.antwerpen.be/Databank/Jive/?workspace_guid=2a54bdad-ab31-4539-a1c3-2f74d866a86a )
Filter
8855 resultaten
- KMLHTMLJSONCSV+2
- Samenvatting: Lokalisatie en documentatie van de professionele en vrijwillige jeugdwerking binnen het grondgebied van de stad Antwerpen. De professionele werking omvat de jeugdhuizen, jeugddiensten, jeugdcentra, muziekcentra, pleinwerking, jongerencompetentiecentra, ... De vrijwillige werking omvat de Scouts en Gidsen, Chiro, KSJ, KSA, ... Doel: De geo-laag geeft de exacte locatie van de verschillende diensten weer en kan gebruikt worden in functie van ruimtelijke analyses in combinatie met andere informatie: spreiding, omgevingsanalyses, bereikbaarheid. Aanmaak: De inventarisatie gebeurde op basis van de gegevens van de jeugddienst en de website van de stad Antwerpen. De adresvelden werden gebruikt om de instellingen te koppelen aan de Grootschalige basiskaart.HTMLCSVKMLZIP+2
- Samenvatting: De laag winkelstraten lokaliseert de winkelstraten in Antwerpen. Deze winkelstraten werden aldus bepaald op basis van een driejaarlijkse opname door Ondernemen en Stadsmarketing van de commerciële zaken in de Antwerpse winkelstraten (2004, 2007, 2010, 2013, 2016). Voor meer gedetailleerde informatie omtrent de metingen wordt verwezen naar: "Meting van de Antwerpse Winkelstraten 2016", Ondernemen en Stadsmarketing /Business en Innovatie. In de kaart worden volgende types winkelcentra onderscheiden: Winkelhart: winkelgebieden met de grootste bovenlokale aantrekkingskracht; Stadsdeelcentra: grote, bovenlokaal en lokaal aantrekkelijke winkelconcentraties die niet rechtstreeks aansluiten op het hoofdwinkelcentrum of winkelhart; Wijkcentra: commerciële centra die vooral lokaalverzorgend sterk staan Baanwinkels of baanwinkelcentra: winkellinten langs invalswegen, gekarakteriseerd door grote verkoopoppervlaktes, een goede bereikbaarheid en makkelijke parkeerfaciliteiten . Aanmaak: In samenwerking met de Studiedienst/GIS w o rden de winkelstraten ingetekend. De winkelstraten w o rden uit het GRB gehaald.CSVKMLZIPGEOJSON+2
- Overzicht van alle zalen en ruimtes die bij de stedelijke diensten in Zaalzoeker gekend zijn. Mogelijke publicatielagen zijn feestruimten, fuifruimten, hobbyruimten, jeugdfuifruimten, repetitieruimten, muziekrepetitieruimten, sportruimten en vergaderruimten. Als bijkomende informatie wordt de capaciteit getoond. ps de adresinformatie zit in de publicatielaag 'Zaalzoeker_Panden'.CSVZIPHTMLGEOJSON+2
- Samenvatting Een vlakkenlaag met de contouren van alle parken in antwerpen. Een park is een d oor de mens ontworpen en aangelegd groen gebied dat verschillende functie s vervult, waaronder zeker recreatieve functies. Doel Afbakening van de als park of buurtpark gekende zones, met hun voorkeursnaam. Basis Deze data wordt dagelijks bijgehouden.ZIPGEOJSONCSVHTML+2
- Ligplaats voor specifieke schepenHTMLZIPKMLGEOJSON+2
- Laag met publiek groen en water (zonder pleinen, gebouwen en privégroen), ingedeeld volgens toegankelijkheid (toegankelijk, onder voorwaarden toegankelijk en ontoegankelijk) en hoofdindeling (agrarisch groen, natuurlijk groen, gebruiksgroen, structuurgroen, wachtgroen en water). (zie ook geodata-portaal - https://geoportaal.antwerpen.be/portal/home/search.html?q=groen , open geodata-portaal - http://portaal-stadantwerpen.opendata.arcgis.com/datasets?q=groen , becijferd in stad in cijfers - https://stadincijfers.antwerpen.be/Databank/Jive/?workspace_guid=61cc2cf1-c40f-4366-871f-dc36ddb98288 ). Deze datalaag wordt jaarlijks in januari geactualiseerd, op voorwaarde dat de voorziening door de bevoegde sector/dienst jaarlijks wordt beheerd en geüpdate. Agrarisch of landbouwgroen:groene ruimten met agrarische functie. Dit kan landbouw, weiland en landbouwwegen zijn. - onder voorwaarden toegankelijk: recreatief medegebruik (=belevingsgroen). Recreatief medegebruik wil zeggen dat deze ruimte beleefd, ervaren kan worden, via toegankelijke paden in of langsheen het gebied. Op deze toegankelijke paden zijn enkel passieve vormen van recreatie toegestaan (wandelen, rusten, zitten). - ontoegankelijk: kan niet betreden worden (bijv. omheind, verbodsbord). Natuurlijk groen: groene ruimten met een natuurfunctie zoals speciale beschermingszones (Vlaams Ecologisch Netwerk-VEN, Habitatrichtlijn, Vogelrichtlijn) en natuurgebieden die in beheer zijn van Natuurpunt of ANB. - onder voorwaarden toegankelijk: recreatief medegebruik. bijvoorbeeld Hobokense Polder, Wolvenberg (=belevingsgroen). Recreatief medegebruik wil zeggen dat deze ruimte beleefd, ervaren kan worden, via toegankelijke paden in of langsheen het gebied. Op deze toegankelijke paden zijn enkel passieve vormen van recreatie toegestaan. (wandelen, rusten, zitten). - ontoegankelijk: kan niet betreden worden (bijv. omheind, verbodsbord), bijvoorbeeld Fort 7 in Wilrijk en Kuifeend in de haven. Gebruiksgroen: groen ingericht voor gebruik: oa parken, gebouwgroen, hanggroen, fortgroen, begraafplaatsen (zonder pleinen) en tot slot specifieke terreinen zoals bijv. sportterreinen, speelterreinen, volkstuinen en hondenloopzones. - toegankelijk: alle publiek toegankelijk gebruiksgroen zonder oppervlaktebeperking: parken, pocketparkjes, hanggroen, fortgroen, hondenloopzone, stadsbos, speelbos, begraafplaats, groene speelterreinen, publiek toegankelijk gebouwgroen. - onder voorwaarden toegankelijk: dit is een inperking van publiek gebruik: enkel toegankelijk op bepaalde tijdstippen of voor bepaalde groepen (o.a. leden zoals bij sportclubs,…), bijvoorbeeld de Zoo, woonwagenterrein, sportterreinen. Structuurgroen: groene ruimten met bufferfunctie (visuele buffer, geluidsbuffer of buffer naar luchtkwaliteit) langs grote infrastructuren, van autosnelwegen tot spoorwegen, of bedrijfsgebouwen. Wachtgroen: gronden wachtend op invulling (projectontwikkeling, bedrijventerrein, grote privédomeinen,… ). Ook de gronden gelegen in de haven die gereserveerd zijn voor havenontwikkeling behoren tot deze indeling. Water: waterpartijen die niet deel uitmaken van andere categorieën, m.n. dokken, bevaarbare rivier, water dat meer dan 30% uitmaakt van gebruiksgroen, rwzi-bekken. - onder voorwaarden toegankelijk: recreatief medegebruik. bijvoorbeeld Galgenweel, Burchtse Weel, Dokken, Schelde (=belevingsgroen). - ontoegankelijk: dokken in de haven, Albertkanaal, Lobroekdok.KMLCSVZIPJSON+2
- Laag met tekortzone van belevingsgroen en water op bouwblokniveau (150m en 2 min. wandelen). De tekortzone is het woongebied dat het omgekeerde weergeeft van de bepaalde bereikzone. Met belevingsgroen en water bedoelen we: - publiek toegankelijk gebruiksgroen zonder oppervlaktebeperking: parken, pocketparken, hanggroen, fortgroen, hondenloopzone, stadsbos, speelbos, begraafplaats, groene speelterreinen, publiek toegankelijk gebouwgroen - agrarisch of landbouwgroen, tenzij volledig ontoegankelijk - natuurlijk groen, tenzij volledig ontoegankelijk: bijvoorbeeld Hobokense Polder, Wolvenberg - water: bijvoorbeeld Galgenweel, Burchtse Weel, Dokken, Schelde Deze datalaag wordt jaarlijks in januari geactualiseerd, op voorwaarde dat de voorziening door de bevoegde sector/dienst jaarlijks wordt beheerd en geüpdate. In aanvulling op de ruimtelijke spreiding van voorzieningen op buurt, wijk- en stadsdeelniveau, willen we met dit fijnmazig bouwblokniveau, de aandacht vestigen op het belang van de directe nabijheid ( 2 min. wandelen) van groen, plein of natuur, dit in functie van klimaat en tegen hittestress. Ook wordt hier rekening gehouden met belangrijke barrières (water, ring, snelweg, het spoor,…) en veilige oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers (tunnels, bruggen, zebrapaden met verkeerslichten.ZIPJSONGEOJSONHTML+2
- fietskaart met fietsroutes i n AntwerpenKMLCSVJSONHTML+2
- Samenvatting: I n het s-RSA wordt het toekomstige ruimtelijke beleid van de stad Antwerpen voorgesteld. Dit beleid is opgebouwd uit een generieke of stadsbrede visie en een actieve of projectmatige aanpak. Het generieke beleid kan als volgt beschreven worden: · Het generiek beleid is opgebouwd uit zeven beelden: waterstad, ecostad, havenstad, spoorstad, poreuze stad, dorpen en metropool en megastad. Deze beelden vormen samen het collectieve geheugen van de inwoners en bezoekers van de stad. · Vanuit een generieke benadering betekent het strategisch beleid het vooropstellen van een aantal doelen, gestructureerd volgens de beelden van de stad, die op hun beurt strategische selecties en maatregelen bepalen. Deze selecties vormen de basis voor de selectiekaarten. · De beelden van de stad vormen het referentiekader waarmee elk project dat betrekking heeft op Antwerpen, rekening mee dient te houden. Dit kader wordt opgebouwd uit regels opgemaakt vanuit elk beeld. Daar de generieke regels betrekking hebben op het ganse grondgebied van de stad, dient ook het actief beleid (de ruimtes, programma’s en projecten) zich hiernaar richten Het beeld van de ‘havenstad’ is één van de zeven beelden binnen het s-RSA. Dit beeld pleit voor het zoeken naar contact tussen de stad en de haven, waarbij de haven in de eerste plaats een belangrijke wereldhaven blijft. Toch moet er binnen deze hoedanigheid gezocht worden naar interacties tussen de stad en de haven, door mogelijkheden om de stad en de polders goed te laten aansluiten aan de haven, en omgekeerd: de afwerking van de haven in de richting van de stad, moet worden uitgewerkt. Deze relatie is tweeledig opgebouwd ten eerste door het creëren en vormgeven van de contactzones tussen haven en stad en ten tweede door een buffering van de noordelijke dorpen binnen de stad en de haven. Tevens dient de stedelijke parkstructuur, zoals beschreven in ecostad, de haven te omarmen Doel: Visualisatie van de selectiekaart 03-havenstad van het sRSA,De afbakeningen zijn geen harde grenzen, en kan men verder preciseren in het uitvoeringsproces. De selectiekaart is geen zoneringsplan of bodembestemmingsplan. De kaart bevestigt of ontkent geen bouwrechten Aanmaak: De selectiekaarten zijn het resultaat van de omzetting van de zeven opgemaakte beelden van de stad naar shape-formaat. De autocad-kaarten en de overeenkomstige rasters werden hiervoor als basis gebruikt. De intekening gebeurde met behulp van de grootschalige basiskaart van de stad Antwerpen.JSONGEOJSONZIPCSV+2
- Samenvatting: Een overzicht van de carpoolparkings die kunnen gebruikt worden om via gemeenschappelijk vervoer naar Antwerpen te komen. Doel: Overzicht van de carpoolparkings in de omgeving van Antwerpen. Aanmaak: Op basis van publieke informatie.CSVGEOJSONJSONKML+2
- De kwaliteit van het openbaar vervoer wordt bepaald door het aanbod, de uurregelingen, de stiptheid en de doorstroming,maar ook de halteplaats is niet onbelangrijk. Aan de bus- of tramhalte wordt gewacht, gerookt en gesnoept,spreken mensen af, stapt men op, af of over en dit alle uren van de dag en bij eender welk weer. De kwaliteit van dezehalteaccommodatie draagt dan ook bij aan de perceptie en het gebruik van openbaar vervoer. Waar mogelijk wordt er voorzien in een wachthuisje.CSVHTMLZIPKML+2